härliga måndag

Den som känner mig eller har läst mina skriverier en längre tid har knappast kunnat undgå att lägga märke till att jag gillar måndagar. Inte för att jag ogillar veckans övriga dagar, utan för att måndag alltid känns som en nystart, då allt fortfarande är öppet och hela veckan ligger framför en med alla tänkbara och otänkbara möjligheter som finns i den rådande situationen. Måndagskänslan blir inte sämre av att jag är ledig.

Nu ser jag fram emot en vecka med träning. “Skärgårdsworkout”, som jag skämtsamt kallade det på facebook i fjol. Det kan hända att det var någon av mina vänner som myntade uttrycket? Påminn mig, om jag har glömt.

Jag har ju gått hos en PT i närmare ett år (sammanlagt 7 besök) för att mäta fettprocenten i kroppen och via kosttillskott m.m. få en bättre balans i hormonerna. Han har också gjort ett träningsprogram åt mig för att jag ska stärka min svagare arm, den vänstra, som har orkat mycket mindre än den högra och därför också ställt till med problem. Under det sjätte besöket bestämde vi att jag ska börja sätta det här med vila och träning i system ännu mer än tidigare, och det diskuterade vi också under det sista besöket.

I mitt fall skulle det innebära att ca tre träningsveckor alltid åtföljs av en vilovecka. Under viloveckan “får” jag givetvis också röra på mig, men jag ska undvika större ansträngningar. Jag ska hålla mig till hundpromenader, stretching och avslappning och bara hålla det jag “måste” vid gymmet, inte träna själv. Eftersom jag har så få gymtimmar under sommaren, blir det ännu lättare att förverkliga viloveckorna. Jag bestämde att månadens första vecka, eller den vecka som innehåller månadens första dag, får bli vilovecka. Under viloveckan ska jag också hålla paus med kosttillskotten.

Tränaren föreslog att jag stegvis ska öka träningsintensiteten, så att den första veckan av tre är måttlig träning, andra veckan mera intensiv, och tredje veckan så intensiv att jag börjar längta efter viloveckan. Det ska bli intressant att se om och hur det fungerar, juli blir första månaden då jag ska pröva på detta. Och genast stötte jag på ett “problem” – första augusti infaller på en måndag, vilket innebär att det skulle bli fyra träningsveckor i stället för tre den här gången. En vilovecka plus fyra träningsveckor lär också vara ett vanligt koncept, så det är inte heller omöjligt att göra så. Jag får se hur det känns! Hursomhelst, det var andra gången jag höll en vilovecka nu, och båda gångerna har jag börjat känna en “åh, kan jag inte få börja träna snart”-känsla, och det lär vara ett tecken på att återhämtningen fungerat som den ska.

I dag ska jag träna Bodypump. Jag håller inga egna bodypump-timmar under sommaren, men vill ändå försöka memorera programmet ifall det skulle bli aktuellt med något inhopp i augusti, och förstås också för att träna själv. Om någon undrar över vad Bodypump är, så kan ni se en snutt här:

Det är alltså ett licensierat koncept. Man måste vara certifierad instruktör för att få hålla bodypump-timmar, och man får bara hålla dem vid ett gym som har licens. Jag är stolt över att vara en Bodypump-instruktör, det var inte helt lätt att bli godkänd 🙂

Och det är så roligt!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s