inlägg 50. att äta och att träna

Ibland gör man det onödigt invecklat för sig själv. Nu har jag bestämt att jag ska mer eller mindre sluta tänka på när jag ska äta i förhållande till när jag ska träna. Det sägs nämligen att man helst ska äta två timmar före ett träningspass, och sen ska man äta ett mellanmål inom en halvtimme efter träningen plus ett rejält mål med proteiner och kolhydrater inom någon timme efteråt, för att träningen ska få bäst effekt.

Magen ska alltså inte vara full när man börjar träna, men man ska inte heller vara hungrig. Att få tajmat in de där två timmarna är emellertid inte alltid så enkelt. Det där med när på dagen man tränar har också sina praktiska orsaker från dag till dag, i alla fall för mig.

Hursomhelst tror jag att det är viktigt att äta ett tillräckligt näringsrikt kvällsmål om man ska träna direkt på morgonen. Men om det inte är direkt på morgonen man ska träna, hur gör man då?

Självfallet beror det på målet med träningen. Den som ska tävla eller av andra orsaker har ett hårt träningsprogram gör klokt i att försöka tajma sina måltider så optimalt som möjligt. Vi andra, som tränar för att må bra och för att det är roligt och för att hållas i form eller för att komma i lite bättre form, behöver förmodligen inte ta det där med måltider i förhållande till träning så hårt. Det är definitivt sämre att hoppa över ett motions- eller träningspass för att man inte hann äta två timmar innan, utan det blev en timme innan, än att strunta i att man rätt nyligen åt och träna ändå.

Sen, för den som gillar att ifrågasätta och märka ord – om man ska äta två timmar före, räknas tiden då från det man börjar äta eller från det man slutar? Jag kan ju t.ex. sitta vid frukostbordet i två timmar (idag blev det 2 och en halv, grr, har inte macen nåt sånt där tecken för 0,5) – kan jag då börja träna direkt eller ska jag vänta två timmar till? Jag luftade denna fundering för maken, som var av den åsikten att ingen som har räknat ut det där med två timmar har kunnat föreställa sig att nån sitter och äter/dricker i två timmar 😀 Förmodligen har han rätt.

Whatever. Huvudsaken är ATT man rör på sig och ATT man äter. Det må vara nr 1.

Nu ska jag försöka lägga in ett litet videoklipp, få se om det lyckas. Det här filmade jag i vintras, då jag planerade mitt första zumbaprogram efter att jag fått licens för att instruera Zumba Fitness (äh, nu hittar jag inte nån sån där boll med ett R i på den här datorn heller, egentligen borde det alltså finnas med en sån där symbol för registrerat varumärke där). Av nån anledning hade jag tydligen lagt på något som heter Tidsförskjutning på iPaden, vilket gör att man verkligen inte ser vad jag har tänkt göra – idén med att filma var ju att jag kritiskt skulle granska min teknik och min koreografi. Dessutom kommer hunden instressande i ett skede också, jag skrattade så tårarna rann åt det här klippet då det begav sig och hade inte hjärta att radera det…

Advertisements

4 thoughts on “inlägg 50. att äta och att träna

  1. Jag skulle verkligen inte bry mig om när jag äter varken före eller efter, då vi som sagt var bara är amatörer. Men att jogga eller köra något väldigt konditionskrävande pass direkt efter en tung måltid känns ju helt enkelt inte bra, så där går väl gränsen.

    1. Jag har liksom tänkt att det är bra om man kan få det bästa ut av kombinationen motion/träning och bra mat, men som sagt var, det är väl onödigt att göra det för invecklat…

  2. Beträffande ätandet så har jag aldrig följt profeternas budskap. Jag menar inte att de skulle ha fel på något sätt men bekvämligheten har alltid styrt mig. När man tränar ur ett motionsperpektiv så är det ingen idé att söka den maximala teoretiska nyttan. Jag tycker att man skall känna efter vad som fungerar. Jag springer helst på tom mage vilket betyder kanske 6 timmar efter att jag senast ätit. Cykla kan jag göra direkt efter frukosten, som exempel. På senare år har jag ätit endast en gång per dag plus frukost när jag skidar i Lappland. Detta är inget budskap jag vill föra fram, endast visa på att det kanske finns flera modeller som fungerar. Riktigt bra till och med.

  3. Det låter bra, Bogart. Personligen har jag märkt att om jag har ätit för lite kan jag bli väldigt trött och orkeslös och okoncentrerad om jag börjar bli hungrig, så för mig är det definitivt bäst om jag har ätit ganska nyligen, dvs. 1-2 timmar före. När jag har tränat på morgonen har jag gjort så att jag ätit ett rejält kvällsmål kvällen innan, sen bara t.ex. druckit juice eller ätit yoghurt före träningen och så en ordentlig frukost efteråt. Och som du säger, huvudsaken är ju att man märker att det fungerar bra för en själv!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s